Verslag van tocht door Ierland met mijn R5 Baccara EBS Cabriolet
zaterdag 11 september
Azors' Renault Pagina's

We gaan naar Dublin ! We moeten dwars door Ierland van de westkust naar de oostkust dus pakken we de N66 richting Loughrea, daarna de N6 en via de R357 en de R444 komen we aan in Clonmacnoise. Daar staan de ruïnes van een indrukwekkende 6e eeuwse kloostercomplex aan de oever van de Shannon. Helaas stond het in de stijgers, dus konden we niet gaan kijken. Toen ben ik maar een hekje overgeklommen en via de koeien (-vlaaien) ben ik toch dichtbij gekomen. Tijdens het maken van de foto's slaat het weer ineens om. Van mooi zonnig weer naar donkere wolken en (mot-) regenbuien. Daarna weer droog, daarna motregen en dan weer droog, motregen, droog, enz. Geen weer dus om met de kap open te rijden. Maar wel weer voor mooie regenbogen.

Net na Clonmacnoise sprong de teller van onze SuperVijf op de 100.000 ! Uiteraard even stoppen en een foto maken. Na dit heugelijke moment vervolgen we de R444. Zodra we weer de N6 op kunnen zitten we weer op de juiste weg naar Dublin. De N6 gaat in Kinnegad over op de N4. Het laatste stuk is de M4. Eén van de weinige stukken Motorway in Ierland. De ringweg rond Dublin is een tolweg. We moeten de 3e afslag hebben naar de M1 en dan richting het centrum.

Aan deze weg zit ook ons hotel. Alleen kunnen we nog niet naar binnen. We zijn wat te vroeg. Daarom besluiten we om nu alvast naar het centrum van Dublin te gaan. We pakken de bus omdat we niet weten hoe het verkeer in Dublin is. De bus is trouwens best grappig daar. Vol = vol en hij rijdt dus gewoon door. En vol is daar nog niet eens vol als je ze vergelijkt met de stadsbussen in Utrecht. Het betalen is ook anders. Je moet het geld precies gepast in een soort collectebus gooien. Dan geeft de buschauffeur een slinger aan een hendel en dan komt je kaartje eruit.

We zijn uitgestapt op de O' Connell Street. Eén van de drukste straten van Dublin. Daar staat ook The Spire. Een hoge ijzeren punt die in het midden van de straat staat. Gelukkig was het droog dus we konden lekker wandelen. Via de Talbot Street liepen we naar het prachtige 18e eeuwse Custom House.

Bij het Custom House vandaan zijn we weer naar de O' Connell Street gewandeld. Weer op de O' Connell Street zijn we de Liffey rivier overgestoken naar het mooie Trinity College, de oudste universiteit van Ierland (1592). Daarvandaan naar de mooiste winkelstraat van Dublin, de Grafton Street. Via de Duke Street, de Dawson Street en de Molesworth Street belanden we in de kunstwijk van Dublin. Vele ateliers en kunsthandelaren. Maar we gaan voor het huis van Bram Stoker in Kildare Street. Echter is dat niet veel bijzonders dus we lopen verder naar St. Stephens Green, een mooi stadspark. Aan de overkant is een oude maar zeer mooie en indrukwekkende overdekte winkelcentrum, de St. Stephens Green Mall. Daar hebben we lekker in de kleine winkeltjes staan snuffelen.

We begonnen wat trek te krijgen dus we waren op zoek naar wat eten. We hadden op de O' Connell Street wat zaakjes gezien dus daar ging de wandeling heen, maar dan wel via een omweg. Want we moesten langs, of door, de Temple Bar. Het culturele centrum van Dublin met haar pubs, kleurrijke winkeltjes en gezellige restaurants ‘the place to be’. Helaas begon het vanaf dit moment echt te regenen. Dus snel door naar de O' Connell Street en de eerste de beste eetgelegenheid binnen stappen. Dat werd dus de Burger King. Toen de bui weer weg was besloten om naar het hotel terug te lopen. Een wandeling van ruim 4 kilometer. Aan de hand van een stadsplattegrond zijn we toch redelijk snel bij ons hotel gekomen.

We hadden 2 overnachtingen in The Regency Airport Hotel ***.
Het is een ouder, groot hotel met 210 kamers gelegen aan de noordzijde van Dublin. Eenmaal in onze kamer kregen we een nieuwe verrassing. We zaten op de hoogste verdieping in een klein hoekje van het hotel tussen 2 kamers in. Volgens mij was dit een oud opberghok geweest. Ik heb stiekem nog wel in andere kamers gekeken, maar die hadden een heel andere inrichting dan die van ons. En terwijl we nog hadden bijbetaald voor dit hotel. In de folder zag het er mooi uit, maar in het echt leek het echt nergens op, behalve de bar, dat zag er wel mooi uit en daar was het ook goed te eten. Maar de kamer was niet veel: douche kapot (dus 2 dagen niet douchen), te kleine kamer (op die foto sta ik tegen de muur aan), 2 losse bedden, schimmel op het plafond, behang van de muur af, verroest balkon, tocht, slecht en rommelig ontbijt... oftewel... heel jammer om in dit hotel de vakantie te eindigen.